7 міст світу, що почали жити без автомобілів

Архітектори всього світу все частіше починають усвідомлювати, що вулиці міст повинні створюватися насамперед для людей, а не шматків металу.

Після більш ніж столітнього співіснування людини і автомобіля, в деяких містах світу нарешті з’явилося усвідомлення того, що володіння автомобілем не має особливого сенсу в міських умовах. І справа тут не тільки і не стільки у високому рівні смертності в ДТП, скільки в тому, що автомобіль стає занадто незручним засобом пересування по містах. Їх просто стало занадто багато. Сайт http://humanstory.ru/ecology/goroda-bez-avto-036 за матеріалами: fastcoexist.com підготував огляд міст, де вже зараз впроваджують реальні заходи по відмові від користування приватними автомобілями, автор – Ірина Олександрова.

Автомобільний потік в Лондоні сьогодні рухається повільніше, ніж середній велосипедист. Водії Лос-Анджелеса 90 годин на рік проводять в пробках. А британське дослідження показало, що середній автомобіліст більше 100 днів за все життя витрачає на пошук місця для парковки. Тепер все більше міст замислюються про те, як позбавитися від автомобілів. В одних – вводять штрафи, а в інших – привабливі пропозиції. Як, наприклад, в Мілані, де автолюбителям платять за те, що вони залишили машину на парковці і скористалися громадським транспортом.

Не дивно, що подібні зміни відбуваються швидше за все саме в європейських столицях, які були побудовані за сотні і навіть тисячі років до винаходу автомобілів. Їх вулиці просто неможливо пристосувати до такої кількості приватного транспорту, яка існує тепер. Отже, назвемо міста, найбільш успішно і послідовно відмовляються від панування машин на користь людей.
Міста-лідери по відмові від автомобілів
Мадрид

Тут вже заборонили рух на приватних автомобілях по деяких вулицях міста, а у 2015 році ця зона була ще розширена. У пішохідні планується переобладнати 24 міські вулиці протягом найближчих п’яти років. Штраф за проїзд у недозволених місцях збільшений до ста євро. До того ж, планується суттєво підняти і вартість паркування в центральних районах.

Париж

Коли у 2014 році рівень смогу у французькій столиці досяг критичних позначок, міська влада прийняла рішення про заборону руху автомобілів з парними або непарними номерами по певних днях. Забрудненість повітря в деяких кварталах відразу знизилася на 30%. І з тих пір муніципалітет продовжує підтримувати обмежувальні заходи по відношенню до автомобілістів. Так, наприклад, люди, що живуть у центрі Парижа, тепер не мають права користуватися автомобілями у вихідні дні.

Крім цього, до 2020 року у французькій столиці планується вдвічі збільшити число велосипедних доріжок, повністю заборонити автомобілі з дизельними двигунами, а також виділити деякі вулиці тільки для руху транспорту з низьким рівнем шкідливих викидів (електромобілів). Заходи влади Парижа вже починають приносити перші плоди: якщо в 2001 році 40% парижан не мали особистого автомобіля, то сьогодні цей показник дорівнює 60%.

Ченду

Це місто на південному заході Китаю може служити зразком для всіх інших. Його вулиці спроектовані настільки продумано, що в будь-яку точку можна дістатися пішки не більше ніж за 15 хвилин. Генеральний план міста повністю не забороняє автомобілі, але відводить для них лише половину всіх доріг, іншою – пересуваються велосипедисти.

Гамбург

Хоча в Гамбурзі і не введений пряму заборону на використання автомобільного транспорту в центрі міста, влада робить все, щоб жителям стало простіше і приємніше не їздити на машинах, а пересуватися пішки або користуватися громадським транспортом. У місті діє програма «Зелена мережа», яку планується реалізувати за найближчі 15-20 років. До неї входить ряд заходів для розвитку зручною інфраструктури для пішоходів і велосипедистів. По всьому місту будуть створені парки, з’єднані між собою зручними пішохідними і велодоріжками. «Зелена мережа» охопить близько 40% всього міського простору і дозволить мотивувати більше число людей відмовитися від автомобілів.

Гельсінкі

Фінська столиця в найближчі десятиліття чекає бурхливого зростання чисельності населення. Але чим більше людей буде з’являтися в місті, тим менше автомобілів в ньому буде залишатися. У новому плані розвитку міста автомобільний рух буде перенесено в передмістя. Хороші новини екології в тому, що центр столиці Фінляндії планується обслуговувати тільки громадським транспортом.

Сьогодні в Гельсінкі також впроваджується низка новаторських ідей, покликаних збільшити число людей, що відмовляються від особистих автомобілів. Наприклад, створено спеціальний мобільний додаток, що дозволяє за короткий час знайти велосипед на прокат, викликати таксі, знайти зупинку трамвая чи автобуса. У найближче десятиліття влада Гельсінкі має намір зробити особистий автомобіль попросту непотрібною річчю.

Мілан

Як ми вже згадали, далі за всіх пішла влада Мілану. Вони матеріально заохочують тих, хто залишає машину на парковці і пересувається пішки або на громадському транспорті. Такі люди отримують безкоштовні транспортні ваучери, за допомогою яких вони можуть розраховуватися за свій проїзд в муніципальних автобусах. Обдурити систему не вийде – всі автомобілі учасників такої програми відстежуються. Коли в системі з’являється інформація, що автомобіль залишився стояти на парковці, бонуси автоматично нараховуються на дорожню карту.

Копенгаген

40 років тому дорожній рух у Копенгагені було настільки ж поганим, як і в будь-якому іншому великому місті світу. Однак тепер рівно половина його жителів щодня їздять на роботу на велосипедах. А почалося все в 60-і роки, коли муніципальна влада стала цілеспрямовано вводити все нові пішохідні зони в центрі міста і поступово звужувати простору для руху автомобілів. На разі в Копенгагені більше 320 кілометрів велосипедних доріжок. У розробці знаходиться і магістраль для велосипедистів, яка з’єднає передмістя з центром. Копенгаген на сьогодні має найнижчий відсоток власників автомобілів у всій Європі.

На сьогодні жодне з перерахованих вище міст не планує повністю відмовитися від автомобільного транспорту. Цілком можливо, що цього ніколи і не станеться. А, можливо, в майбутньому комусь вдасться створити успішну і всеосяжну систему прокату електромобілів, яка назавжди вирішить проблему особистого транспорту і шкідливих вихлопів. Втім, це перспективи. Зараз ясно одне: всі найбільші міста світу зрозуміли, що їх вулиці в першу чергу повинні створюватися так, щоб вони були зручні людям, а не бездушним залізним коробкам.

Фото: dapperguide.com, 999images.com, 4onatrip.com, 1.bp.blogspot.com, traveljapanblog.com, static.panoramio.com, ricknunn.com.

Стаття взята із сайту:http://urbanua.org/ideyi-i-proekty/miski-proekty/137

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *